În iunie, vânzările de mașini noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 7% față de aceeași lună din anul trecut, conform datelor publicate recent. Astfel, numărul total de autoturisme înmatriculate a ajuns la 1,01 milioane, cu aproximativ 70.000 mai puține decât în iunie 2024.
Pe plan general, în primele șase luni ale anului, scăderea a fost mai mică, de doar 1,9%, cu un total de 5,57 milioane de unități vândute. Principalii piețe auto din UE, precum Germania, Franța și Italia, au înregistrat scăderi semnificative.
Tendințe după tipuri de motoare
Mașinile cu motor pe benzină au înregistrat o scădere de 21%, iar cele diesel au avut un declin și mai accentuat, de 28%. În schimb, vehiculele hibride și electrice au cunoscut o creștere notabilă, cu 42% în cazul modelelor hibride plug-in. Deși în unele țări, inclusiv România, vânzările de mașini 100% electrice au scăzut, la nivel european, acestea au crescut cu 8%, ajungând la peste 168.000 de unități înmatriculate.
Topul mărcilor auto
Volkswagen a condus piața în iunie, cu o cotă de 11%, urmat de Renault (7,4%) și Toyota (7,1%). Dacia s-a situat pe poziția a cincea, cu 5,5% din piață, depășind producători precum Peugeot, Citroën, Fiat, Hyundai și Kia. În medie, marca românească a vândut aproape 50.000 de mașini pe lună în UE, iar la jumătatea anului, totalul a ajuns la 288.000 de unități, cu 1% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Printre mărcile care au înregistrat cele mai mari scăderi se numără Tesla și Fiat, ambele cu aproape 40% mai puține vânzări, în timp ce Seat a raportat o scădere de 30%. Pe de altă parte, Volkswagen a crescut cu 12%, BMW cu 8%, iar Mini a înregistrat o creștere impresionantă de 34%. Alfa Romeo a avut, de asemenea, o performanță pozitivă, cu o creștere de 32%.
Aceste fluctuații reflectă schimbările în preferințele consumatorilor și tendințele din industria auto, unde tehnologiile verzi capătă din ce în ce mai mult teren.