România primește locomotiva modernă Alstom Traxx, capabilă să atingă 200 km/h

La Gara de Nord a fost expusă prima locomotivă electrică din seria Alstom Traxx, achiziționată în cadrul unui contract de 767 de milioane de lei (fără TVA). Cele 16 unități comandate urmează să fie livrate până în august 2026, iar prima cursă cu pasageri este programată pentru primăvara anului viitor, deși există riscul unor întârzieri, dată fiind vârsta înaintată a parcului feroviar românesc, care depășește 40 de ani.

Prototipul prezentat a fost testat pe circuitul de viteză de la Făurei, singurul din țară unde trenurile pot atinge 200 km/h. Ulterior, locomotiva va fi trimisă înapoi în Germania pentru ajustări finale, înainte de lansarea producției în serie.

Teste și autorizații înainte de punerea în funcțiune

Înainte de a fi utilizate pe rețeaua feroviară românească, noile locomotive vor trebui să treacă de verificări de compatibilitate și să obțină omologările necesare. Conform estimărilor producătorului, acestea ar putea fi finalizate până în aprilie 2026. Totodată, mecanici vor fi instruiți pentru operarea eficientă a echipamentelor.

Achiziția a fost realizată prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), cu finanțare din PNRR, iar locomotivele vor fi operate de CFR Călători. Contractul include nu doar livrarea vehiculelor, ci și mentenanța acestora pe o perioadă de 20 de ani.

Performanțe și utilizare pe rețeaua feroviară

Pe lângă viteza maximă, locomotivele Alstom Traxx pot tracta trenuri cu până la 16 vagoane. În prezent, pe majoritatea rutelor din România, viteza maximă permisă este de 160 km/h, dar noile unități ar putea contribui la îmbunătățirea eficienței transportului feroviar pe termen lung.

Prima locomotivă a intrat în țară la sfârșitul lui iulie, prin punctul vamal de la Curtici, marcând un pas important în modernizarea infrastructurii feroviare românești.