Cinci angajați ai Administrației Naționale a Finanțelor Publice (ANAF) au fost identificați într-o situație de conflict de interese, după ce au folosit certificate digitale pentru a reprezenta firme private pe care, totodată, aveau obligația de a le verifica. Conform unei declarații oficiale emise luni, aceștia au încălcat prevederile legale care interzic funcționarilor publici să acționeze ca reprezentanți ai unor entități private legate de atribuțiile lor.
ANAF a anunțat că va notifica Agenția Națională de Integritate (ANI) în legătură cu acest caz, dată fiind gravitatea încălcărilor. Instituția nu a precizat funcțiile ocupate de cei implicați, dar a subliniat că vor fi luate măsuri pentru prevenirea unor astfel de situații pe viitor.
Problema conflictelor de interese în cadrul ANAF nu este nouă. Fostul șef al instituției, Lucian Heiuș, a mai semnalat cazuri similare, în care funcționarii publici ofereau servicii contabile firmelor pe care urmau să le controleze. „Este o practică ilegală care duce la prejudicii financiare pentru stat, deoarece acești angajați încasează bani la negru, iar firmele respective pot beneficia de tratament preferențial”, a explicat el.
Heiuș a menționat că unele companii au primit amenzi din cauza documentelor contabile greșite întocmite chiar de funcționarii ANAF care le administrau. El a propus o soluție: transmiterea contractelor cu experții contabili direct către ANAF, astfel încât discuțiile să se desfășoare între fisc și profesioniști, nu cu antreprenorii care nu au cunoștințe în domeniu.
ANAF organizează periodic sesiuni de formare privind etica profesională și prevenirea conflictelor de interese, dar acest caz arată că sunt necesare verificări mai riguroase. Instituția a promis că va intensifica controalele interne pentru a asigura transparența și corectitudinea activității angajaților săi.