Tunelurile care vor schimba harta feroviară a României: 4 kilometri deja excavați pe tronsonul Brașov – Sighișoara

Patru tuneluri feroviare, dintre care două au lungimi de 7 kilometri și alte două de 5 kilometri, sunt în curs de execuție pe viitoarea linie rapidă dintre Brașov și Sighișoara. Acestea vor deveni cele mai lungi din țară, depășind recordul actual deținut de un tunel de 4 kilometri de pe ruta Brașov – Întorsura Buzăului, construit acum peste nouă decenii.

Proiectul, care vizează reducerea duratei călătoriei cu trenul de la peste trei ore la sub 60 de minute, a înregistrat progrese semnificative. Mașinile de forat specializate, denumite uneori „cârtițe”, au realizat deja excavarea a peste 4.000 de metri, adică aproximativ 17% din lungimea totală a tunelurilor. În luna iulie, s-au excavat 511 de metri noi și s-au montat 341 de inele de beton pentru consolidare.

Lucrările se concentrează în special pe lotul Apața–Cața, considerat cel mai complex și costisitor segment al noii linii. Aici activează patru mașini de forat, fiecare avansând simultan pe cele două perechi de tuneluri. Cele de la Ormeniș, cu o lungime planificată de 7 kilometri, au înregistrat cea mai mare progresie, excavând peste 3.750 de metri de galerie. Cele de la Homorod, unde tunelurile vor avea 5,1 kilometri, au început activitatea mai târziu și au depășit semnificativ jumătate de kilometru forat.

Pe lângă foraj, activitățile curente includ instalarea sistemelor de bandă transportoare, lucrări de întreținere și monitorizarea continuă a nivelurilor de gaz din interiorul tunelurilor. De asemenea, pe alte segmente ale traseului se execută terasamente, se consolidează structurile de susținere și se lucrează la viaducte și poduri.

Proiectul integral este estimat a mai dura câțiva ani până la finalizare. Odată dat în exploatare, va asigura o legătură rapidă și modernă între două dintre cele mai importante centre turistice și economice din Transilvania.