Cum a ajuns o limuzină de lux în Coreea de Nord, în ciuda sancțiunilor internaționale

În februarie 2019, liderul nord-coreean Kim Jong Un a făcut o apariție publică într-o nouă limuzină Mercedes-Maybach S600 blindată, un vehicul care, conform investigațiilor, a fost introdus ilegal în țară. Această achiziție evidențiază rețelele complexe folosite pentru a ocoli embargo-urile internaționale, demonstrând cum regimul din Pyongyang reușește să obțină bunuri de lux în ciuda restricțiilor.

Traseul complicat al limuzinei

Mașina a fost transportată printr-o serie de operațiuni care au implicat mai multe țări. Inițial, vehiculul a ajuns în Olanda, unde a fost încărcat pe o navă spre China. Ulterior, a fost transferată în Japonia, apoi în Coreea de Sud, unde a fost preluată de o firmă locală. În cele din urmă, nava care o transporta a dispărut temporar de pe radar, reapărând după 18 zile, fără dovezi clare că a ajuns în destinația declarată – Rusia.

Interesant este că, în aceeași perioadă, compania aeriană nord-coreeană Air Koryo a trimis trei avioane cargo în Vladivostok, un detaliu care sugerează posibilitatea ca limuzina să fi fost transferată pe calea aerului.

O lecție despre economia subterană

Această poveste ilustrează modul în care statele sancționate găsesc metode ingenioase pentru a obține resurse interzise. De la intermediari discreți până la utilizarea unor companii fantomă, Coreea de Nord a demonstrat o abilitate remarcabilă de a naviga prin restricțiile globale.

De asemenea, cazul arată cum marile corporații se confruntă cu provocări în controlul distribuției produselor lor. Daimler, deținătorul mărcii Mercedes, a declarat că nu a vândut direct mașinile regimului nord-coreean și că verifică atent clienții. Cu toate acestea, rețelele de contrabandă reușesc să exploateze lacunele din sistem.

O paralelă istorică: Jamaica și puterea comerțului

O situație similară, deși într-un context diferit, a avut loc în Jamaica la începutul anilor 1980, când țara s-a confruntat cu o criză economică gravă. Guvernul a rămas fără fonduri pentru a importa petrol, iar economia era pe punctul de a se prăbuși. În momentul disperării, un ministru a apelat la un comerciant internațional, Marc Rich, care, într-un gest neașteptat, a asigurat transportul de petrol fără niciun contract prealabil.

Această acțiune a salvat Jamaica de la un colaps iminent și a demonstrat influența pe care o au comercianții globali în economia mondială. În mod similar, Coreea de Nord se bazează pe astfel de rețele informale pentru a supraviețui sub sancțiuni.

Concluzie

Fie că vorbim despre limuzine de lux sau resurse vitale, mecanismele pieței negre și relațiile de afaceri neoficiale joacă un rol crucial în economia globală. Cazul Coreei de Nord arată că, atâta timp cât există cerere, vor exista întotdeauna modalități de a o satisface – chiar și în condiții extreme.